torsdag 25 februari 2010

Är en policy för sociala medier nödvändigt?

Svenska Dagbladet publicerar idag en artikel som berör det faktumet att få svenska företag har en policy för hur deras anställa bör agera på sociala medier. Enligt artikeln så är det endast 7 procent av företag i Sverige som har upprättat en formell policy som reglerar hur deras anställda ska agera på sociala medier som till exempel Facebook och Twitter. Artikeln menar även att i övriga världen så har 20 procent av företagen en sådan policy.

Artikeln tar även upp det faktum att många arbetsgivare är oroade över vilka effekter som de anställdas användande av sociala medier kan få för deras företag. Frågan som jag ställer mig då är: varför drar de inte nytta av de anställdas kunskaper istället för att vara rädda för dem? Att använda sociala medier privat och i arbetet måste, enligt mig, nödvändigtvis inte skilja sig så mycket år. Anledningen till att jag säger så är min övertygelse om att framgång nås på sociala medier genom transparens. På samma sätt som privatpersoner gör det så behöver även företag vara öppna med vad de gör och söka interaktion med dess kunder.

Jag ser inget fel i att upprätta en policy för hur företaget bör agera på sociala medier - jag skulle snarare vilja rekommendera det. Policyn handlar inte om vad de anställda får göra och inte utan snarare om vad företagets mål är med att kommunicera via sociala medier. Mer om mina tankar kring vad en policy bör innehålla kommer i nästa inlägg. Så besök mig snart igen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar