tisdag 23 februari 2010

När tweets uteblir ...

Att många experter tror att USA:s president Obama vann presidentvalen delvis tack vare hans aktiva agerande på sociala medier är det väl ingen som kan ha undgått vid det här laget? I Sverige så har det de senaste veckorna blivit allt mer tydligt hur långt ifrån Obamas agerande som svenska politiker egentligen är. Statsminister Fredrik Reinfeldt och Mona Sahlin lyser med sin oengagerade frånvaro på plattformar som Twitter och Facebook, vilket får i alla fall mig att fundera kring “Hur tänker deras medierådgivare? Eller har dom inga?”.

Jag är fullt medveten om att många anser att sociala medier är överskattade och ett uttjatat begrepp, jag håller dock inte med. Vad statsminister Reinfeldt åt till frukost kan jag inte vara mer ointresserad av, men varför vill han inte hålla mig uppdaterad om sin politik och sitt arbete med att värva väljare till valet? Varför försöker varken han eller Sahlin värva mig? De båda partiledarna är långt ifrån ensamma från att misslyckas med att föra en dialog med sina väljare.

Svenska Dagbladet har genomfört en undersökning där de har ställt frågor till 81 twittrande riksdagsledamöter. Syftet med undersökningen var att se hur snabbt som de svarande på frågan. Resultatet blev att fyra stycken svarade inom en timma, vilket är imponerande. Mer oroande är dock att endast 12 svarade inom en vecka, och att 61 av de 81 riksdagsledamöterna aldrig gav någon respons alls på frågan. Jag uppmanar både Reinfeldt och Sahlin att börja engagera sig i sociala medier och visa oss väljare att det vill veta vad vi tycker. Samtidigt menar jag att ett tafatt agerande (som från våra riksdagsledamöter) på sociala medier kan få värre konsekvenser än att inte vara närvarande överhuvudtaget.

Är det så här som verkligheten ser ut?











Bild från: DN

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar